Gedeelde ervaringen van inwoners op het onderzoek (juni-september 2020)

Nynke Stiphout June 16, 2020 2511 keer bekeken 10 comments

Download rapport verkeer- en parkeeronderzoek Neptunusplein

Timo

September 25, 2020

De conclusies zijn zeer herkenbaar. Met name de lange rijen voor de inrit van de parkeerplaats zien wij regelmatig. Verder zien we foutparkeerders en inderdaad veel mensen die midden op de weg of op zebrapad iemand uit laten stappen.

Soms zien we ook wel mensen het parkeerterrein oprijden via de uitrit. Die pikken zo snel een plekje in zodat een ander langer moet wachten. 

Sb

September 24, 2020

ik vind dat de huidige punten goed omschreven staan. Er zijn bijzonder veel "alleen op de wereld" automobilisten, deze mensen hebben haast, willen niet wachten en zorgen voor onveilige situaties.

GBS

July 06, 2020

In het onderzoek wordt genoemd dat de fietsers niet de fietsroute/oversteek volgen en dat dit voor gevaarlijke situaties zorgt.

Helaas is deze route totaal niet logisch en vooral niet als je met twee kinderen fietst. Je moet zulke gekke bochten (vooral strakke) maken dat dat gevaarlijker is met de fiets. 
Het is logischer (qua route) en soms veiliger om de van Randwijcklaan over te steken via de grote oversteek. Graag zou ik daar verandering in willen zien. Een rotonde, met voorrang voor fietsers, zou een mooie oplossing zijn. Dit zorgt er ook voor dat auto's en bussen zich aan de snelheid moeten houden (30km) en er een veilige (en overzichtelijke) oversteek is voor iedereen. 
Met de komst van nog een drukbezochte supermarkt moet er zeker wat gewijzigd worden in de verkeers-/parkeersituatie. 

 

De andere fietsoversteek op de van Randwijcklaan, ter hoogte van de andere parkeerplaats bij de Hoogvliet, is in het midden te smal voor een fiets. Een fiets moet daar schuin op het middendeel staan om niet aan beide zijden, aangereden te worden door een bus of auto. Graag zou ik daar ook verandering zien. 

WH

July 01, 2020

Onderzoek vond plaats in de laatste paar dagen van de jumbo en tijdens corona, dat moment was het juist rustiger in de wijk dan anders. Ik woon hier 12 jr en in de jaren word het steeds meer een chaos. Je staat vanaf de van randwijcklaan in de file om bij je woning te komen. Mensen gaan in die file langs wachtende autos heen rijden maar het tegenliggende verkeer doet dat ook, brengt gevaar mee. De parkeerplaats tegenover de aldi is te krap en onduidelijk mensen blijven er achterloos parkeren  ondanks een parkeerdek bij de aldi en pakeergarage van de jumbo. Ze weten het bestaan niet eens, want de borden zien ze niet. Daarnaast staat dat de parjeerplek van de aldi alleen voor aldi bezoekers is en de meeste komen voor de andere winkels. Ze zijn ronduit asociaal door overal maar her en der te parkeren. Politie had een fortuin kunnen verdienen aan boetes maar alleen 12jr terug deden ze dit nu al jaren niet meer. Vanuit de hudsonstraat naar links of rechts gaan was en is nog steeds een drama. De jeugd komt er als een gek aanrijden en rijd zowat je deur binnen. Je kan niet zien of er verkeer van rechts aankomt omdat de gemeente geen spiegel wil plaatsen. De indeling is veranderd van de weg maar nu rijd iedereen nog harder. Er word standaard op hoeken van de straat geparkeerd zodat je het overzicht kwijt bent. Iedereen fietst en loopt alle kanten op, stopt midden op de weg om te kletsen of de auto vol te laden net als op de kamp ook gebeurd en altijd een drama is. Het is niet alleen druk op vrijdag en zaterdag ook zondag en woensdag en tegenwoordig dinsdag kan je geen kant op. Er is voor gewaarschuwd maar door de gemeente niets aan gedaan. Ook de fietsenrekken bij de oude jumbo staan naast het zebrapad dus je ziet niet of er iemand oversteekt. Bij de oversteekplek aldi/van randwijcklaan zit zo'n onlogische indeling net als vanaf de van linschotenlaan naar rechts het fietspad op gaan, voor je het weet zit je vast tussen een auto. Mensen kijken nergens naar als ze vanaf de parkeerplekken komen rijden, regelmatig word je bijna plat gereden. Dit geldt overigens ook voor de parkeerplek bij de hoogvliet, net zo'n gekkenhuis, regelmatig zie je mensen ergens tegenaan rijden of ruzie maken

Peter Kerklingh namens CVVN (= comité verkeers vei

June 23, 2020

Ik deel de meningen van zowel Wiel Brand, Betty en Sevan. Of een derde supermarkt nu wel of niet gewenst was, doet nu niet meer ter zake. Hij stond er (Jumbo) en de kans is reeel dat er opnieuw een supermarkt komt of een andere grote zaak. Belangrijk vind ik de opmerkingen over een rotonde. Gemeente, overweeg om ook de in - en uitgang van het bestaande parkeerterrein in deze rotonde te integreren. Het rapport gaat er gemakshalve maar van uit de de parkeerplaatsen onder Boegbeeld vrije plaatsen zijn, maar dit is onjuist. Het parkeerdek Aldi heeft een tekort van 14 parkeerplaatsen en de gemeente wil een deel hiervan vrij onderbrengen in Boegbeeld. De aanleg van 9 nieuwe parkeerplaatsen is dan ook zeer noodzakelijk. Deze zouden kunnen komen aan de lange zijde van de bestaande in - en uitgang parkeerterrein. 

CVVN is een comité met 37 sympathisanten, die rondom het Neptunusplein wonen. Sinds 2017 is CVVN actief met de gemeente in gesprek voor een verkeersveiliger plein EN voldoende parkeerruimte.  

Sevan

June 22, 2020

De conclusie dat de onveilige situatie wordt veroorzaakt door fietsers en voetgangers is waar, maar ook auto's en vooral scooters maken zich continu schuldig aan asociaal en onveilig gedrag. Naast het feit dat veel mensen in deze buurt schijt hebben aan verkeersregels is de onlogische verkeerssituatie ook een groot probleem.

Op het kruispunt zou een rotonde veel logischer zijn. Dan hebben de verkeersdeelnemers minder kans om gekke capriolen uit te halen. Voorbeeld: fietsers die uit de Magelhaenstraat komen rijden standaard rechtdoor, terwijl ze eerst naar rechts moeten afslaan en daarna weer rechtdoor. Dat is onlogisch en daarom doen veel mensen het ook niet.

Ook zou er een aantal drempels moeten komen op de hoofdweg, want auto's scheuren als gekken langs de weg.

Ook is het onbegrijpelijk dat de gemeente zonder met omwonenden te overleggen de beslissing om een derde supermarkt te bouwen (Aldi) er doorheen heeft gedrukt. Dit terwijl veel omwonenden tegen waren. En nu wil de gemeente de Neptunusplein opeens kindvriendelijk maken. Het is echt lachwekkend. Met zoveel verkeer gaat dat nooit lukken. De Jumbo is nu weliswaar weg, maar daar zal wel weer een andere supermarkt komen.

Het laatste punt wat ik wil maken is de overlast in de Van Randwijcklaan. Als je vanuit de Magelhaenstraat direct via het fietspad rechtsaf slaat, heb je links van je parkeerplaatsen en rechts 2 blokken met nieuwbouwwoningen uit 2011. Dit is een eenrichtingsweg, maar in de praktijk rijdt iedereen kriskras door elkaar: fietsers, auto', scooters. Voetgangers proberen ondertussen scooters en fietsers te ontwijken die het ook nodig vinden om op de stoep te rijden. Als hier in het midden van de weg een drempel zou komen met een vernauwing aan beide kanten, dan zijn auto's in ieder geval minder geneigd de verkeerde kant op te rijden.

 

Betty

June 22, 2020

Ik lees niet in dit rapport dat veel mensen vinden dat zij zich niet aan de regels hoeven te houden. Daar zou middels controle op de verkeersregels winst behaald kunnen worden. 

Betty

June 22, 2020

Er wordt beschreven dat er 3 supermarkten zijn. Jumbo is inmiddels vertrokken en het is afwachten welke activiteiten in dit pand gaan komen. Ook zijn er een grote Turkse winkel en de Action.die beiden veel winkelend publiek trekken. 

Wiel Brand

June 21, 2020

Onderzoek komt overeen met mijn bevindingen en van veel bewoners in ons pand. Er zijn welliswaar conclusies maar geen aanbevelingen zoals verplaatsing in en uitrit Neptunesplein naar de v Randwijklaan, plaatsing stoplichten of rotonde kruising Linschotenstraat v Randwijklaan en beter bewegwijzering naar Parkeergarage en Aldi Parkeerdek.

Ideaal zou zijn om onder NEptunesplein een grote parkeergarage te maken en het plein en straten zelf auto, fiets/brommer vrij met een mooi plein wat naar believen kan worden ingericht.

Peter Kerklingh namens CVVN

June 19, 2020

Onderzoek komt overeen met bevindingen cvvn. Ik mis aanbevelingen. Cvvn wil afsluiting in - uitgang parkeerplaats Nplein en aanleg nieuwe in- uitrit naar vRandwijcklaan. Verder aanleg rotonde, 9 nieuwe parkeerplaatsen en grote aanwijsborden naar parkeren Parkeerdek Aldi en garage Boegbeeld.

Cookie settings