Kruising Ruijterstraat-Evertsenstraat

05-02-2025 4 reacties

Er ligt hier veel afstand en de ruimte is zo ingericht dat er hard gereden kan worden en zelfs ingehaald. Genoeg kansen dus om aan te passen, te vergroenen en veiliger maken voor iedereen. Zie extra informatie.

Zie huidige situatie; 

20250205-114134

Er is veel ruimte voor de automobilist om snel te kunnen rijden en dat gebeurt dus ook, er is zelfs ruimte genoeg om in te halen en dat heb ik ook zelfs een keer meegemaakt. Bizar, midden in een woonwijk waar ouderen en kinderen leven en spelen. Inrichting kan anders en er ontstaat ruimte voor groen en het wordt er veiliger door.

Op dit moment moet je ook half op straat staan voordat je voorbij een geparkeerde auto kan kijken om te zien of er iets aan komt of niet. Dus het is volkomen logisch om de stoep te verlengen op sommige stukken.

  • Flauwe bochten wegnemen
  • Stoep verlengen, dit maakt de oversteekafstand ook meteen korter en dus veiliger.

 Mogelijkheid om veilig te maken en ruimte voor groen:

1-Kruising-Ruijterstraat-Evertsenstraat-Huidige-Situatie-Vergroende-Veilige-Situatie

Lat: 52.164154797222
Long: 5.39593875117417

Een momentje...

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

Herstel

05-02-25 om 16:32

In de koptekst staat: ''Er ligt hier veel afstand'' dat moet zijn ''Er ligt hier veel asfalt''

Luuk

06-02-25 om 12:39

Deze locatie kan inderdaad beter ingericht worden. En dit is een prachtig uitgewerkt plan!

Ik hoop dat dit wordt gerealiseerd.

Anoniem

06-02-25 om 15:53

Als je de witte verkeersdruppel gaat veranderen dan wordt het parkeren behoorlijk lastig. Tijdens dat parkeren kan het aankomend verkeer dat net uit een bocht komt niet uitwijken en ontstaan ongelukken die nu voorkomen worden. Op zondagochtend staat het hele witte vlak vol geparkeerd omdat er te weinig parkeerplaatsen zijn. Op zo'n moment is het passen en meten om met de auto weg te rijden en is er weinig aandacht voor aankomend verkeer. Belangrijker is dat er op het asfalt na de verkeersdrempel bij de Liendertseweg zone 30 km komt te staan. Het schadeloos rijden over de dempel en het verkeer eisen zoveel aandacht op dat het 30 km bord niet opgemerkt wordt. Ook dit. Heel veel fietsende mensen rijden met behoorlijke snelheid het trottoir op tussen de palen door en rijden met kinderen of met bakfiets  lange stukken op het voetpad waar kinderen spelen en oude mensen lopen. Ouders leren hun kinderen die route te nemen om zo niet te hoeven stoppen om de fiets over de stoeprand te tillen. Laat trottoirs weer boven het asfalt uit steken. 

Erwin

19-02-25 om 14:32

Hi Anoniem,

Wat je zegt is allemaal waar maar ik ben het er niet helemaal mee eens en ik zie het op sommige vlakken anders;

  • 'Tijdens dat parkeren kan het aankomend verkeer dat net uit een bocht komt niet uitwijken en ontstaan ongelukken die nu voorkomen worden'

Eens dat we ongelukken willen voorkomen, maar extra ruimte voor uitwijken is niet de oplossing. Dat is een maatregel om het gevolg van gevaarlijk (rij)gedrag proberen te mitigeren. We zouden deze straat anders moeten inrichten dat uitwijken niet nodig is, men moet niet hard rijden waardoor uitwijken nodig is. Ook is er op elke andere plek in onze wijk geen uitwijkmogelijkheid en moet men op elkaar wachten bij in- en uitparkeren. Waarom moet dat hier dan wel? Het liefst zie ik dus een hele aanpassing van de straat zelf om het gedrag aan te pakken waarvoor uitwijken mogelijk is. Een goede drempel bijvoorbeeld in de bocht zelf zodat men niet hard kunnen rijden.

  • 'Op zondagochtend staat het hele witte vlak vol geparkeerd omdat er te weinig parkeerplaatsen zijn. '

Moeten wij (ik neem aan dat u ook een bewoner bent in onze wijk) daarvoor de rest van de week onze publieke ruimte op die manier inrichten? Voor dat ene moment in de week? Er is genoeg parkeerplek, alleen niet direct om de kerk heen. Want het zijn de kerkbezoekers die op zondag komen. Gelukkig veel met de fiets, maar sommige ook met de auto. En die kunnen prima een stuk verderop staan. Voor de kerkbezoekers die echt met de auto moeten (invalide/ouderen), heeft de kerk op haar eigen terrein plekken beschikbaar.

Ik zou onze publieke ruimte graag willen inrichten dat het 24 uur per dag, 7 dagen per week nuttig wordt gebruikt, het is zonde om onze schaarse ruimte in te richten voor maar 2 uur per week. (en dan voor maar 2, hooguit 3 auto's. Ervan uitgaande dat deze auto's vol zitten functioneert deze ruimte voor maar slechts 15 mensen, erg inefficient als je het mij vraagt, een wadi bijvoorbeeld functioneert voor iedereen in onze wijk en daarbuiten voor 24 uur per dag, wateropvang bij hoosbuien, verkoeling tijdens hitte, en andere voordelen van groen; bijvoorbeeld gezondheid & stressverminderend)

We kunnen bijvoorbeeld een wat smallere groene middenberm realiseren zodat het in- en uitparkeren niet passen en meten is, wat u ook zegt op deze dagen. En dat snap ik vanwege de loodrechte orientatie van de parkeerplaatsen langs de weg

  • Belangrijker is dat er op het asfalt na de verkeersdrempel bij de Liendertseweg zone 30 km komt te staan. Het schadeloos rijden over de dempel en het verkeer eisen zoveel aandacht op dat het 30 km bord niet opgemerkt wordt.

Dit bord staat er al. En het feit dat de bestuurder schadeloos wil rijden en het 30km bord niet opmerkt laat al zien dat een drempel een veel betere manier is om snelheid te verlagen dan een bord langs de weg. Uw punt draagt hiermee bij aan het argument om infrastructuur te bouwen dat onmogelijk maakt om hard te rijden. Dus meer drempels, meer versmallingen, scherpere bochten en minder asfalt.

  • Heel veel fietsende mensen rijden met behoorlijke snelheid het trottoir op tussen de palen door en rijden met kinderen of met bakfiets  lange stukken op het voetpad waar kinderen spelen en oude mensen lopen. Ouders leren hun kinderen die route te nemen om zo niet te hoeven stoppen om de fiets over de stoeprand te tillen. Laat trottoirs weer boven het asfalt uit steken. 

Helemaal mee eens. Dit is onwenselijk, fietsers moeten ook de straat op. Dit betekent dat het dus dat we het aantrekkelijker moeten maken voor de fietser om op straat te fietsen, en dat betekent in veel gevallen lagere snelheden voor automobilisten. En inderdaad trottoirs niet te veel gelijkvloers met de weg. Het zal echter wel moeten op sommige plekken voor mensen met rollator, rolstoel of kinderwagen. En ook voor deze mensen is het beter om de weg zo in te richten dat het veiliger is voor iedereen (kortere oversteekafstand, lagere snelheden van automobilisten)

Lang verhaal kort

Ik denk dat we het bottom line met elkaar eens zijn en zien dezelfde problemen, en dat we allebij graag een veiligere leefomgeving willen voor onszelf en onze medemensen. Wat ik voorstel is slechts een mogelijkheid voor deze plek. Een opvatting van mij gebaseerd op objectieve literatuur en subjectieve ervaringen van mijzelf. Het kan natuurlijk anders uit te komen zien. Maar ik zie wel graag verandering, als ik met mijn zoonte hier wil oversteken snapt hij het soms niet, ik moet half op de weg staan om voorbij geparkeerde auto's te kunnen kijken, maar hij zegt dan dat ik op de stoep moet blijven en kijken. Logisch, maar dat kan niet hier. En als er wat komt, rijdt het vaak hard en snel. Dat kan allemaal worden aangepakt bij een groene herinrichting.

Cookie-instellingen